Z naturą za pan brat

Już coraz młodsze dzieci posiadają w domu komputer, konsole, tablet i telefon komórkowy. Im wcześniej mają dostęp do tych urządzeń, tym mniejsze zainteresowanie wykazują otoczeniem i przyrodą. Każdy młody człowiek chce poznawać świat, wszystko, co go otacza, przejawia chęć nawiązywania bliskiego kontaktu z naturą. To, czy spełnimy jego oczekiwania i pragnienia, zależy od tego, w jaki sposób zorganizujemy mu czas wolny. Pokazując mu, że to komputer czy tablet są sposobem na spędzanie weekendu czy popołudnia, odbieramy mu szansę na rozwój twórczego myślenia, kreatywności i spostrzegawczości. 

Świat przyrody odpowiedzią na potrzeby dziecka 

Dzieci już od najmłodszych lat przesyłają rodzicom sygnały, że lubią przebywać w otoczeniu przyrody. Dobrze czują się na spacerach w parku czy weekendowych wędrówkach po lesie. Chętnie spędzają czas na placu zabaw, jeżdżą na rowerze czy też grają w piłkę. W domu szybko się nudzą, regały pełne zabawek i gier nie wzbudzają w nim takiego zainteresowania, jak ptaki, kolorowe kwiaty czy wysokie drzewa.

W świecie przyrody wciąż coś się dzieje, zmienia się, każdy spacer to nowe doświadczenia i odkrycia. Dziecko wraca z niego z bagażem pełnym wspomnień. Przyroda jest dla niego czymś bliskim, czuje się w tym środowisku dobrze i bezpiecznie. Natura jest drugą „matką”, która wychowuje swoje dzieci. Sprzyja harmonii rozwojowej, uczy poznawać świat, dostarcza niesamowitych przeżyć. Dla dorosłego poruszające się w rytm wiatru liście są czymś oczywistym, dla dziecka źródłem fantazji, inspiracji i emocji.

Przyroda wychowawcą i nauczycielem 

Przyroda wspiera wszechstronny rozwój dziecka, oddziałuje na niego na wielu płaszczyznach. Jako jedyna potrafi jednocześnie pokazywać świat, dostarczać radości, wzbogacać doświadczenia.

  • Rozwój fizyczny – ruch, aktywność fizyczna i sport na świeżym powietrzu to najlepszy sposób, aby dziecko nauczyć dobrych nawyków. Aktywność jest sprzymierzeńcem układu nerwowego, odpornościowego, ruchowego i emocjonalnego, rozwija cechy motoryki, tj. szybkość, zręczność, siła i wytrzymałość.
  • Rozwój poznawczy – świat przyrody zmienia się wraz z porą roku. Każdy spacer czy droga do przedszkola jest inna, pomimo że często mijamy te same budynki, samochody i drzewa. Dziecko jest doskonałym obserwatorem, dostrzega najmniejsze zmiany, doświadcza różnych zjawisk. W ten sposób silnie rozwija się jego spostrzegawczość, pamięć i sprawność myślenia. Przyroda to także źródło inspiracji. Dzieci zaskakują nas swoją kreatywnością, traktując niekiedy podczas zabawy piasek, jako bazę do wielu potraw, a drzewo jako statek z innej planety.
  • Rozwój społeczno-moralny – świat przyrody to również dom dla wielu istot żywych. Dzięki edukacji przyrodniczej kształtujemy poczucie obowiązku, pracowitość, wrażliwość i odpowiedzialność dzieci. Przykładem może być karmienie ptaków zimą czy też sadzenie roślin w ogrodzie.
  • Rozwój emocjonalny – radość z widoku ptaków czy szumu drzew, czyli umiejętność cieszenia się rzeczami małymi. Przebywanie na świeżym powietrzu pozwala maluchowi poczuć się częścią świata przyrody, odkrywa on, że jest mu potrzebny, że jest odpowiedzialny za zwierzęta, rośliny i wszystko, co go otacza.

Odkrywamy tajemnice natury

Przedszkole Piaseczno Zebra to nie tylko budynek, to również teren wokół niego. Dzieci mają możliwość korzystania z nowoczesnego placu zabaw oraz terenów zielonych. Kiedy tylko pogoda sprzyja spędzaniu czasu wolnego na świeżym powietrzu, staramy się możliwie jak najbardziej efektywnie go wykorzystywać. Organizujemy spacery, które sprzyjają odkrywaniu nowych miejsc i zjawisk przyrody. Pokazujemy przedszkolakom, jak wygląda świat zwierząt i roślin, uświadamiając im w ten sposób, że są im potrzebni.