Statut Niepublicznych Przedszkoli Zebra
STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA MUZYCZNEGO „ZEBRA”
- Urocza 5/7, 05-500 Józefosław
- Rubinowa 15, 05-090 Rybie
- Prymasa Augusta Hlonda 6 lok.U3, 02-972 Warszawa
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1.
- Przedszkole nosi nazwę: Niepubliczne Przedszkole Muzyczne „Zebra”.
- Siedziby przedszkoli: 05-500 Józefosław, ul. Urocza 5/7
05-090 Rybie, ul.Rubinowa 15
02-972 Warszawa, ul.Prymasa Augusta Hlonda 6 lok.U3
- Pełna nazwa brzmi: Niepubliczne Przedszkole Muzyczne „Zebra”.
- Organem prowadzącym przedszkola są osoby fizyczne: Olga Baca i Marcin Brzeziński działające w formie spółki cywilnej Zebra s.c. ul. Prymasa Augusta Hlonda 6 lok.U3
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje: Mazowiecki KURATOR OŚWIATY W Warszawie.
Rozdział II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 2
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Rozszerzony oraz ogólnodostępny jest program wychowania muzycznego, w skład którego wchodzą następujące zajęcia: muzyczno ruchowe, muzyko profilaktyczne, muzyczno plastyczne, audycje muzyczne, nauka gry na instrumentach oraz działalność przedszkolnego zespołu muzyczno
Corocznie ustala się wykaz proponowanych zajęć muzycznych, które prezentowane są w przedszkolu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Rozszerzony oraz ogólnodostępny jest programu języka angielskiego. Co rocznie ustala się wykaz proponowanych programów nauczania języka angielskiego, które prezentowane są na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Głównym zadaniem przedszkola jest:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka,
- rozwój zdolności muzycznych dzieci
- rozwój zdolności lingwistycznych dzieci
- sprawowanie opieki nad wychowankami, zapewnienie im bezpiecznych warunków pobytu,
- rozwijanie w ramach istniejących możliwości zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci,
- umożliwianie dzieciom uczestnictwa w zajęciach wyrównawczych,
- współdziałanie z rodzicami wychowanków w zakresie niezbędnym dla ich rozwoju,
- przygotowanie dzieci do nauki w szkole.
- Realizując powyższe zadania przedszkole:
- zapewnia opiekę i wspomaga rozwój dziecka, na zasadach określonych w statucie i w umowie,
- rozpoznaje i uwzględnia indywidualne potrzeby dzieci, troszczy się o zapewnienie im równych szans, umacnia wiarę we własne siły i możliwość osiągania sukcesów,
- stwarza warunki do rozwoju samodzielności wychowanków, dążenia do osiągania celów, do podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie oraz własne postępowanie,
- stara się rozwijać wrażliwość moralną dzieci, uczyć odróżniania dobra i zła,
- kształtuje umiejętność obserwacji otaczającego środowiska, ułatwia rozumienie prostych zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka,
- zachęca dzieci do wyrażania swych uczuć, do otwartego kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi,
- rozbudza ciekawość poznawczą, zachęca do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć, poprzez wycieczki krajoznawcze i wyjazdy poza teren placówki
- rozwija wrażliwość estetyczną, muzyczną , wyobraźnię i fantazję dzieci,
- tworzy warunki harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci, uczy bezpiecznych i pro zdrowotnych zachowań
- utrzymuje odpowiedni standard sal zabaw dla dzieci, placu zabaw i zewnętrznego terenu w celu rekreacji ruchowej dzieci
- współdziała z rodziną w zakresie wychowania dziecka i przygotowania go do nauki szkolnej, w szczególności integruje środowisko dzieci i rodzin poprzez organizację spotkań z rodzicami, dziadkami, ciekawymi ludźmi, organizację świąt i imprez okolicznościowych, festynów, warsztatów
- Przedszkole zapewnia opiekę, zmierza do wychowania i rozwoju dzieci w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
- 3
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi w sposób dostosowany do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych z uwzględnieniem warunków lokalowych, ekonomicznych i technicznych i administracyjnych.
- zapewnia dzieciom bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w budynku placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki,
- wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka z jego wrodzonym potencjałem i
możliwościami rozwoju w relacjach społeczno-kulturowych i przyrodniczych, - umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- współdziała z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci,
rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeb podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole, - współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb specjalistyczną konsultację i pomoc na odrębnych zasadach
Rozdział III ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
- 4
- Organami placówki są:
- Właściciel Przedszkola
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- 5
- Zadaniami Właściciela Przedszkola jest:
- zarządzanie, nadzór, koordynacja zgodności realizowanych przez przedszkole celów statutowych, nadanie Statut oraz wprowadzenie zmian do Statutu po ich zaopiniowaniu przez upoważnione organy Przedszkola,
- powołanie i odwołanie Dyrektora przedszkola, a także sprawowanie nad nim nadzoru,
- stały kontakt i współpraca z Dyrektorem Przedszkola,
- kierowanie całokształtem działalności przedszkola, dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- zarządza majątkiem Przedszkola,
- zatwierdzenie programów rozwoju przedszkola i opracowanych przez dyrektora oraz radę pedagogiczną,
- reprezentacja przedszkola na zewnątrz,
- rozpoznanie odwołania Rodziców od uchwał Rady Pedagogicznej,
- rozpoznanie odwołania personelu Przedszkola i Rodziców od decyzji i zarządzeń Dyrektora przedszkola,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy Organami Przedszkola,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą kadrową w zakresie zatrudniania i zwalniania Dyrektora Przedszkola, Nauczycieli oraz pracowników wspomagających na podstawie przepisów Kodeksu Pracy, podejmowanie decyzji o wynagrodzeniu i premiowaniu pracowników oraz ustalanie zakresu obowiązków pracowników oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i ppoż,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niej należącym,
- wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne, sprzęt, wyposażenie i materiały niezbędne do realizacji celów i zadań przedszkola,
- organizacja zaopatrzenia w zakresie wyżywienia, środków czystości, materiałów niezbędnych do utrzymania budynku, pomieszczeń i placu zabaw w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym,
- zapewnienie odpowiednich kwalifikacji organów przedszkola i pozostałych pracowników niepedagogicznych oraz dążenie do stałego podnoszenia tych kwalifikacji poprzez zakup publikacji fachowych, książek branżowych, udział w szkoleniach, kursach, seminariach, konferencjach lub studiach,
- ustalanie wysokość opłat wnoszonych przez rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do przedszkola,
- organ prowadzący jest właściwy we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych Organów.
- Organ prowadzący Właściciel Przedszkola może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nie przestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu, postanowień umowy lub naruszanie renomy przedszkola lub dóbr osobistych osób zatrudnionych w przedszkolu,
- podejmowanie przez dziecko zachowań lub działań stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia innych osób, w tym innych dzieci i pracowników przedszkola; ocena w/w przesłanki należy do organu prowadzącego,
- zaleganie z odpłatnością za pobyt w przedszkolu powyżej jednego okresu płatniczego,
- nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłoszenie tego faktu w przedszkolu,
- braku współpracy z nauczycielem, psychologiem oraz kadrą pedagogiczną w kierunku rozwoju dziecka oraz eliminowanie ewentualnych zachowań, które zagrażają w sposób bezpośredni innym dzieciom,
- innych ważnych przyczyn.
- Rozwiązanie umowy z rodzicem w trybie przewidzianym w § 22 ust. 4 niniejszego statutu powoduje automatyczne skreślenie ucznia z listy uczniów co następuje z upływem terminu wypowiedzenia umowy o świadczenie usług
- 6
Dyrektor do spraw organizacyjno-pedagogicznych zwany dalej Dyrektorem.
Stosunek pracy z Dyrektorem przedszkola nawiązuje i rozwiązuje Właściciel Przedszkola.
- Zadaniami dyrektora Przedszkola są :
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- kierowanie działalnością Przedszkola, reprezentowanie ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych,
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
- przygotowanie arkusza organizacji pracy placówki,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów),
- opracowywanie wspólnie z radą pedagogiczną programu rozwoju placówki i rocznych planów działań,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- nadzorowanie osiąganych wyników nauczania i wychowania,
- integrowanie zespołu nauczycielskiego.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w danej placówce Przedszkola nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, przeprowadza rekrutację pracowników i wnioskuje do Właściciela Przedszkola o ich zatrudnienie.
- Dyrektor Przedszkola ma prawo do:
- a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom danej placówki Przedszkola,
- b) wnioskowania do Właściciela Przedszkola w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników danej placówki Przedszkola,
- c) wnioskowania do Właściciela Przedszkola w sprawie premiowania i nagradzania pracowników,
- d) przyjmowania dzieci do Przedszkola,
- f) oceny pracy nauczycieli,
- g) podpisywania dokumentów i korespondencji,
- h) powołania po uzgodnieniu z Właścicielem Przedszkola, zastępcy dyrektora, któremu może powierzyć część swoich zadań, pozostając odpowiedzialnym przed Właścicielem Przedszkola za sposób ich wykonania.
- Dyrektor przedszkola odpowiada przed Właścicielem Przedszkola za:
- a) poziom wychowania oraz za opiekę nad dziećmi, b) zgodność funkcjonowania placówki Przedszkola z obowiązującymi przepisami i niniejszym Statutem,
- c) bezpieczeństwo osób znajdujących się w placówce Przedszkola i podczas zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- d) stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej placówki Przedszkola,
- e) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej,
- f) ochronę danych osobowych,
- g) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
- W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola, trwającej nie dłużej niż jeden miesiąc, jego obowiązki pełni jego zastępca, jeżeli został powołany lub upoważniony pisemnie przez Dyrektora przedszkola członek Rady Pedagogicznej.
- W przypadku dłuższej nieobecności Dyrektora przedszkola, jeżeli jego zastępca nie został powołany, nauczyciela zastępującego wyznacza Właściciel Przedszkola. Do obowiązków zastępcy Dyrektora przedszkola, w razie jego powołania należy wspomaganie Dyrektora przedszkola w wykonywaniu jego zadań określonych w § 6. Zastępca Dyrektora przedszkola może ponadto prowadzić zajęcia dydaktyczne.
- 7
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
- 8
- Radzie Pedagogicznej przewodniczy organ prowadzący, który weryfikuje zgodność podjętych uchwał z założeniami statutowymi placówki.
- Rada Pedagogiczna ustala w porozumieniu z Dyrektorem program rozwoju przedszkola i roczne plany działań dydaktyczno-wychowawczych oraz w uzasadnionych przypadkach wprowadzenie autorskiego programu zajęć.
- Decyzje Rady Pedagogicznej są podejmowane w formie uchwał. Uchwały Rady Pedagogicznej są ważne, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, a w przypadku równej liczby głosów za i przeciw- głos decydujący należy do Przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Szczegółowe zasady pracy Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
- 9
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest organ prowadzący, który zapewnia wszystkim możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
Rozdział IV ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 10
- Niepubliczne Przedszkole Muzyczne „Zebra” jest przedszkolem zlokalizowanym w jednym budynku.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- W grupie mogą przebywać dzieci w zbliżonym wieku z różnych roczników Przedszkole może wyodrębnić grupę lub grupy dla dzieci najmłodszych, rozpoczynających uczęszczanie do Przedszkola.
- Przedszkole prowadzi roczne przygotowanie przedszkolne, które rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie obowiązek szkolny.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
- a) podstawę programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego,
- b) rozszerzony program wychowania muzycznego dla dzieci w wieku przedszkolnym
- c) rozszerzony program języka angielskiego.
- Zapewnia się dzieciom możliwość udziału w ogólnodostępnych zajęciach dodatkowych programowych. Corocznie ustala się wykaz proponowanych zajęć dodatkowych, które prezentowane są w placówce na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych programowych ustalane są przez Dyrektora przedszkola
- Na wniosek Rodzica / Opiekuna prawnego na podstawie dokumentacji dotyczącej wczesnego wspomagania rozwoju oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest możliwość zorganizowania w przedszkolu zajęć / powołania zespołu specjalistów zgodnie z wytycznymi w/w dokumentacji.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt w ogrodzie.
- Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie dla wychowanków.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Przekazanie dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego pod opiekę przedszkola następuje do godziny 9.30 każdego dnia pracy przedszkola (za wyjątkiem sytuacji losowych), do oddziału do którego dziecko przypisane jest w danym roku; dziecko oddawane jest pod opiekę nauczycielowi przypisanemu do oddziału, przy wejściu do pomieszczenia przypisanego w danym roku oddziałowi, do którego uczęszcza dziecko;
- Odbiór dziecka z przedszkola odbywa się za potwierdzeniem tego faktu na liście dzieci prowadzonej przez przedszkole.
- Dzieci przyprowadzają i odbierają Rodzice lub osoby pełnoletnie wskazane przez Rodziców w pisemnym upoważnieniu. Odpowiedzialność za życie, bezpieczeństwo i zachowanie dziecka podczas przyprowadzania do Przedszkola i odbierania go ponosi
Rodzic.
- 11
Godzina zajęć w przedszkolu trwa od 30 do 45 minut.
- W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe. Czas tych zajęć jest dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci i może wynosić:
- z dziećmi w wieku do 4 lat-około 15minut
- z dziećmi w wieku 5-6 lat-około 30 minut
- Czas pracy przedszkola ustala właściciel na wniosek dyrektora z uwzględnieniem czasu na realizację podstawy programowej:
- przedszkole funkcjonuje przez cały rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Statutu.
- czas pracy przedszkola w godzinach: 7:00-18:00.
- przedszkole jest otwarte od poniedziałku do piątku.
- przerwy w działaniu przedszkola to: 01.11 Dzień Wszystkich Świętych,11.11 Dzień Niepodległości, 24.12 Wigilia, Wielka Sobota, Wielka Niedziela oraz Poniedziałek Wielkanocny, 1.05 – 3.05 Przerwa Majowa, Boże Ciało, 15.08 Wniebowzięcie NMP, jeden tydzień w lipcu lub sierpniu (zgodnie z 5 umowy).
- 12
- Organizację pracy przedszkola i w ciągu dnia określa rozkład dnia ustalony przez dyrektora. Uwzględnienia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Dyrektor powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycielowi oraz pomocy nauczyciela. Ilość nauczycieli pracujących z dziećmi w ramach każdego oddziału ustala Dyrektor. Dopuszcza się ustalenie mniejszej liczby nauczycieli dla danego oddziału w przypadku sytuacji losowych lub wyjątkowych dotyczących nauczyciela przydzielonego do grupy lub z przyczyn niezależnych od przedszkola lub z przyczyn organizacyjnych.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem,
- pomieszczenia sanitarne,
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
- kuchnię,
- szatnię,
- szatnię dla personelu,
- pomieszczenia socjalne,
- pokój nauczycielski,
- plac zabaw
13
- Przedszkole utrzymuje się:
- z dotacji
- z opłat rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, które uiszcza się z góry do 5-go każdego miesiąca przez 12 miesięcy (czesne według umowy)
- wpisowego,
- z darowizn i sponsorów.
- 14
- Opłaty za świadczenia z zakresu opieki, wychowania i nauczania przedszkolnego ustala właściciel przedszkola w umowie zawartej z rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka.
- Opłata ta nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- Szczegółowe warunki płatności za Przedszkole zawarte są w Umowie o świadczeniu usług. Przedszkole zastrzega sobie prawo zmiany wysokości czesnego w trakcie roku kalendarzowego z miesięcznym wyprzedzaniem. O zmianie wysokości opłaty z tytułu czesnego Dyrektor powiadomi Rodziców/Opiekunów prawnych osobiście lub na piśmie (w formie elektronicznej), niezwłocznie po jej ustaleniu. Rodzice mogą w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie wysokości opłaty czesnego odmówić jej zaakceptowania, poprzez złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o świadczenie usług z zachowaniem 1 miesięcznego terminu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego, albo złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy o świadczenie usług, jeśli nie rozpoczęto jeszcze jej wykonywania.
Jeżeli Rodzice nie złożą oświadczenia, o którym mowa wyżej we wskazanym terminie uważa się, że zaakceptowali nową zmienioną wysokość opłaty. Zmiana opłaty z tytułu czesnego nie wymaga zmiany Statutu ani Umowy o świadczenie usług.
- Środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie działalności Przedszkola w roku szkolnym dysponuje Właściciel przedszkola.
Rozdział V NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- 15
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele, opiekunki dziecięce, pracownicy administracji i obsługi. Organ prowadzący może powołać dodatkowe stanowiska pracy.
- Każdy pracownik zna i przestrzega Prawa Dziecka.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
- Pracownicy przedszkola mają prawo do urlopu zgodnie z kodeksem pracy.
- Prawa i obowiązki pracownicze regulują przepisy Kodeksu Pracy.
- 16
- Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu posiadają kwalifikacje zgodnie z obowiązującymi przepisami lub są w trakcie zdobywania kwalifikacji za zgodą dyrektora przedszkola.
- Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy.
- Nauczyciele otaczają opieką każdego z wychowanków i utrzymują kontakt z rodzicami w celu:
- poznania i uwzględniania potrzeb rozwojowych dzieci,
- włączania rodziców w działalność placówki,
- udzielania rodzicom wsparcia i pomocy w sprawach wychowawczych.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie ich pobytu w przedszkolu,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w sposób przyjęty w przedszkolu i poza jej terenem w czasie wycieczek i spacerów, itp.,
- stosowanie odpowiednich metod nauczania i wychowania,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną itp.,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem praw rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z podstawy programowej wychowania w przedszkolu i realizowanego programu nauczania w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (dziennik, miesięczny plan pracy) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
- realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z bieżącej działalności przedszkola,
- zapewnienie dzieciom w przedszkolu troskliwej, serdecznej, zbliżonej do domu rodzicielskiego opieki,
- ponoszenie odpowiedzialności w zakresie całokształtu działalności przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo do:
- tworzenia autorskich programów w uzgodnieniu z radą pedagogiczną i za zgodą dyrektora,
- decydowania o podręcznikach i stosowanych środkach dydaktycznych,
- korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- Opiekunka dziecięca posiada kwalifikacje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Podstawowym obowiązkiem opiekunki jest:
- racjonalne pielęgnowanie i wychowywanie dzieci,
- codzienne przyjmowanie dzieci,
- układanie rozkładu dnia w swojej grupie,
- prowadzenie zajęć wychowawczych w swojej grupie,
- nadzór nad odpowiednim przygotowaniem dzieci do odpoczynku i korzystania ze świeżego powietrza,
- odpowiedzialność materialna za sprzęt, bieliznę i zabawki w swojej grupie.
- dbanie o ład i porządek w sali, szatni, toalecie.
- 17
- W przedszkolu zatrudnieni są dodatkowo nauczyciele – instruktorzy ze specjalnym przygotowaniem w celu współorganizowania kształcenia.
- 18
- Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi:
- zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu jego otoczenia w ładzie i czystości,
- dbałość o powierzone mienie.
- 19
- Powierza każdemu pracownikowi zakres obowiązków. Odpis zakresu obowiązków umieszczony jest w teczce akt osobowych każdego pracownika.
Rozdział V WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
- 20
- Do placówki uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 rok życia .
- Dzieci w placówce mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznego i zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby, takim jakim jest,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności gdy tego potrzebuje,
- snu lub wypoczynku jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
- Przy respektowaniu ich praw przyzwyczajamy dzieci do:
- aktywności, twórczości, eksperymentowania,
- samodzielności w podejmowaniu zadań, w dokonywaniu wyborów,
- zaradności wobec sytuacji problemowych,
- działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,
- poznawania swoich możliwości i ograniczeń, akceptacji siebie i innych,
- tolerancji, otwartości wobec innych,
- bycia z innymi i dla innych pomocnym,
- przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu w przedszkolu – własnego i innych.
- Wychowanek Przedszkola ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Przedszkola, Regulaminie Przedszkola a zwłaszcza dotyczących:
- a) udziału w zajęciach oraz właściwego zachowania w ich trakcie
- b) właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz pozostałych wychowanków
- c) wykazywania dbałości o ład i porządek w Przedszkolu
- d) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej oraz nauczyciela.
- Wychowankom Przedszkola zabrania się wnoszenia na teren Przedszkola przedmiotów, substancji i środków zagrażających życiu i zdrowiu.
- Wychowankowie Przedszkola mają obowiązek szanować sprzęt Przedszkola oraz wyposażenie pomieszczeń Przedszkola.Za wyrządzoną szkodę odpowiada wychowanek, który ją wyrządził. Rodzice w takich przypadkach są zobowiązani do naprawienia wyrządzonej szkody.
- 21
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców, prawnych opiekunów, bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione przez rodziców.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną za okazaniem dokumentu tożsamości.
- Rodzice, prawni opiekunowie przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- 22
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje każdorazowo dyrektor lub osoba przez niego upoważniona.
- Nie zgłoszenie się dziecka do przedszkola w terminie 14 dni od daty zgłoszenia na umowie jest równoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy.
- Dyrektor zawiera z rodzicami umowę dotyczącą usługi edukacyjnej do zakończenia edukacji przedszkolnej z możliwością jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, a w przypadku, gdy podstawą wypowiedzenia jest zagrożenie życia lub zdrowia albo mienia innych osób w następstwie działań lub zachowań dziecka, bez zachowania okresu wypowiedzenia.
- Z wnioskiem o skreślenie dziecka z listy wychowanków Przedszkola może wystąpić Właściciel Przedszkola lub każdy członek Rady Pedagogicznej.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola podejmuje Dyrektor przedszkola, na wniosek organów wskazanych w Rozdziale 3 &5 ust. 2, Rodziców lub z urzędu.
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków Przedszkola, gdy:
- a) notorycznie lekceważy zasady obowiązujące w Przedszkolu
- b) uporczywie narusza zasady współżycia społecznego, a jego zachowania lub działania zagrażają bezpieczeństwu lub godności innych dzieci czy pracowników Przedszkola
- c) znęca się psychiczne lub fizyczne nad innymi dziećmi, dokonuje kradzieży lub wymuszeń
- d) notorycznie uniemożliwia nauczycielom prowadzenie zajęć
- e) posiada na terenie Przedszkola lub imprezach szkolnych przedmioty, substancje lub materiały niebezpieczne.
- Dziecko może być również skreślone z listy wychowanków Przedszkola, gdy jego Rodzice:
- a) nie respektują przyjętych uprzednio zobowiązań wynikających ze Statutu, Regulaminu Przedszkola, Zasad Organizacji lub Umowy o świadczeniu usług,
- b) mimo podejmowanych przez Przedszkole prób, nie podejmują współpracy w ważnej, zdaniem Przedszkola, dla dobra dziecka lub dla dobra lub bezpieczeństwa innych wychowanków Przedszkola sprawie, uchylają się przed wykonaniem zaleconych przez Przedszkole badań lekarskich lub psychologicznych, a także przed respektowaniem zaleceń specjalistów,
- c) podważają dobre imię placówki, działają na jej niekorzyść, zachowują się nagannie wobec innych wychowanków Przedszkola, lub wobec nauczycieli i pracowników
- d) zakłócają prawidłowe funkcjonowanie Przedszkola,
- Niezwłocznie po podjęciu decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola, Dyrektor Przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia o tym fakcie dziecka i jego Rodziców oraz do doręczenia pisemnej decyzji Rodzicom o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola. Uprawomocnienie się decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola stanowi podstawę do wypowiedzenia przez Przedszkole umowy o świadczenie usług z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, jeśli nie wygasła lub nie została rozwiązana w jakikolwiek sposób w terminie wcześniejszym.
- Rodzicom przysługuje prawo do odwołania od decyzji o skreśleniu z listy wychowanków Przedszkola do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od otrzymania decyzji na piśmie w trybie odwoławczym zgodnym z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.
Rozdział VII RODZICE WYCHOWANKÓW
- 23
- Do podstawowych obowiązków Rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego Statutu,
- nieprzebywanie na terenie przedszkola pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub przez
upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo; osoba odbierająca dziecko nie może znajdować się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, - terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- 24
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice maja prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną,
- przebywania w przedszkolu w uzasadnionych przypadkach.
- 25
- Rodzice za szczególne zaangażowanie w wspieranie pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady pedagogicznej.
- 26
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu zgodnie z harmonogramem współpracy z rodzicami.
- 27
- Cele współpracy przedszkola z rodzicami
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
- wszechstronny rozwój dziecka,
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- 28
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebranie grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, wychowawcami i specjalistami,
- pedagogizacja rodziców,
- organizacja kącików dla rodziców,
- zajęcia otwarte,
- wspólne inicjatywy, konkursy i imprezy połączone z prezentacją umiejętności dzieci,
- spotkania integracyjne, festyny.
Rozdział VIII PROMOCJA PRZEDSZKOLA
- 29
- Cele działań promocyjnych:
- upowszechnianie w środowisku roli wychowania przedszkolnego,
- pozyskiwanie wystarczającej ilości dzieci ,
- nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami.
- 30
- Działania promocyjne obejmują:
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- współpracę ze środowiskiem lokalnym, w tym prowadzenie strony internetowej, prezentację w lokalnych mediach,
- organizację uroczystości,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu.
Rozdział IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 31
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Statut wywieszony jest na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczony na stronie internetowej przedszkola.
- Zmiany w Statucie mogą być dokonywane z inicjatywy Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej lub Właściciela Przedszkola , przy zachowaniu procedury opiniowania projektu.
- W przypadku zmian w Statucie Właściciel Przedszkola ogłasza ujednolicony tekst Statutu.
- We wszystkich sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszego Statutu, decyzję podejmuje Właściciel Przedszkola.
- O zmianach Statutu Dyrektor powiadomi Rodziców na piśmie niezwłocznie po jego wejściu w życie, poprzez przesłanie tekstu jednolitego Statutu. Rodzice mogą w terminie 14 dni od dnia otrzymania tekstu jednolitego Statutu odmówić zaakceptowania zmian, poprzez wypowiedzenie umowy o świadczenie usług. Umowa o świadczenie usług rozwiązuje się wówczas z upływem 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. Jeżeli Rodzice nie złożą wypowiedzenia w terminie określonym w zdaniu pierwszym, uważa się, że zaakceptowali Statut w zmienionej treści.
- 32
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, Szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- 33
- Wszelkie zmiany statutu wymagają formy pisemnej i podania do wiadomości.
- Zmiany w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem 01.03.2021r
Organ prowadzący Zebra S.C