Czy wiesz, że w Korei kursy języka angielskiego proponuje się kobietom w ciąży, wierząc, że tak wczesny kontakt z językiem w okresie płodowym będzie miał bardzo pozytywny wpływ na rozwój kompetencji językowych dziecka po jego narodzeniu? Nikt nie ma wątpliwości, że nauka języka obcego od najmłodszych lat działa motywująco na późniejszą edukację szkolną. Rodzice powinni jednak uświadomić sobie, że to nie jedyna zaleta nauki języka angielskiego w przedszkolu.
Czy to nie za wcześnie?
Niektórzy rodzice nadal zastanawiają się, czy 2-letnie dziecko powinno uczyć się języka obcego. Często nawet nie zna jeszcze dobrze swojego języka ojczystego, trochę rozumie go, jednak nie jest w stanie wypowiadać się pełnymi zdaniami, a niekiedy ma problem z wymową. Liczne badania wskazują jednak na to, iż dzieci, które podejmują naukę języka obcego w przedszkolu, mają większą szansę na przyswojenie systemu dźwiękowego języka. To przekłada się na lepszą wymowę i łatwość w zrozumieniu osób, dla których ten język jest językiem ojczystym. Ponadto, dzieci w wieku przedszkolnym mają bardziej rozwiniętą umiejętność rozumienia ze słuchu, niż dzieci starsze. Nieznane słowa są przez nie lepiej tolerowane, gdyż nie rozumieją jeszcze wszystkiego w języku polskim.
Nauka języka angielskiego dla Ciebie nie jest sztuczna, jest dla nich czymś zupełnie naturalnym. Duże znaczenie ma ponadto fakt, że młodsze dzieci nie czują dużego skrępowania jak starsze, są bardziej otwarte, chętniej podejmują próby komunikacji w języku, który dopiero poznają. Należy wymienić jeszcze jedną istotną zaletę nauki języka obcego od najmłodszych lat. Otóż, pojawiające się w wypowiedziach nieznane słowa nie są dla nich niczym nowym, podobnie jest przecież w języku ojczystym, wciąż poznają nowe określenia. Im dziecko jest starsze, tym trudniej jest mu się przyzwyczaić do nie zawsze komfortowej sytuacji.
Bilingwalny program nauczania
W naszym przedszkolu realizujemy dwujęzyczny program nauczania. Oznacza to, że obok języka ojczystego (języka polskiego) środkiem przekazu wiedzy i informacji, a także środkiem codziennej komunikacji jest język angielski. Brak formalnej nauki języka obcego ma na celu wyeliminowanie negatywnych czynników i bodźców, które często zniechęcają dzieci do poznawania obcych słów i komunikacji w języku innym, niż polski. Wśród nich jest przymus, to z nim nierzadko dzieci kojarzą jakąkolwiek naukę. W tym przypadku mają one ciągłą styczność z językiem angielskim, podobnie jak z polskim, słyszą komunikaty podczas posiłków czy zabawy.
W komunikacji z dziećmi stosujemy zasadę „jedna osoba-jeden język”, czyli jeden z wychowawców posługuje się językiem polskim, drugi z kolei językiem angielskim. Maluszki mają ponadto styczność z native speakerem, czyli osobą, która urodziła się i mieszkała w Anglii, Stanach Zjednoczonych bądź w innym kraju, w którym angielski jest językiem ojczystym. Zajęcia z native speakerem umożliwiają przedszkolakom poznawać i ćwiczyć właściwą wymowę, rozwijają umiejętności swobodnego mówienia po angielsku.
Dziecko w wieku przedszkolnym znajduje się na etapie silnego rozwoju, poznaje świat, otoczenie, nabywa nowych umiejętności, wiedzę przyswaja szybciej, gdyż jest to dla niego proces naturalny, codziennie dowiaduje się czegoś ciekawego. Zatem to najlepszy czas, aby rozpocząć naukę języka obcego, która zaowocuje w przyszłości. Taką możliwość oferuje nasze przedszkole Józefosław Zebra.